Nemělo by zapadnout

6. leden 2008 | 09.50 |

Tohle se objevilo na Poraďte snad jako výkřik do tmy a já se domnívám, že by to nemělo tak úplně zapadnout a to navzdory skutečnosti, že to na Poraďte tak úplně nepatří. Bazaristé celkově nemívají dobrou pověst (a jedna z mých zkušeností to rovněž potvrzuje), proto jsem si dovolil překopírovat text autora, který si říká "Carselladvisor".

Přátelé,

mým cílem není odradit Vás od nákupu vozu v autobazaru, ale ani Vás v tomto nějak podpořit. Udělejte si svůj vlastní názor. Rád bych Vám poskytl několik, možná zajímavých, informací, které mohou změnit Váš úhel pohledu a tím třeba přispět k Vaší spokojenosti.

Četl jsem mnoho názorů ohledně této problematiky, doporučuji mrknout na: http://*.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2006042304

Prodejce ojetých vozů berme jako podnikatele, osoby nebo společnosti vykonávající činnost v daném oboru. Jejich předním zájmem je prodat vůz, toto samozřejmě nemohou dělat gratis, z lásky, proto je jejich ekonomický zájem na prodeji logický a pochopitelný.

Ve všech obchodních činnostech můžeme rozlišovat prodejce na "férové" a "ty ostatní"... Ale držme se tématu. Auto - pro někoho spotřební materiál, věc. Pro jiného srdeční záležitost. Tak jako tak to stojí peníze, bez rozdílu, jestli máme auto na každodenní práci, nebo jen na parádu.

U koupě nového vozu je to jasné - vysoká cena, vysoká amortizace (opotřebení-enormní pokles hodnoty), ale zpravidla solidní servisní služby, hlavně záruka. V případě ojetin je to však jiné. Výhodou je nižší pořizovací cena, nevýhodou jisté riziko, zpravidla ohledně technického stavu auta.

Podívejme se na druhý případ, koupi ojetiny. Máme víceméně 2 možnosti. Koupit auto přímo od majitele, nebo v autobazaru. Hlavním rozdílem není jen cena (ačkoliv i ta může být hodně rozdílná), ale také následky... v tomto případě myslím reklamaci. Rozdíl mezi Občanským a Obchodním zákoníkem je jasný.

V úvodu jsem doporučil odkaz na článek zabývají se koupí vozu v bazaru. V tomto článku naleznete technické informace, prostudujte si jej. Smlouva je skutečně to nejdůležitější, o auto vůbec nejde. Podepsat nevýhodnou smlouvu o koupi vozu může mít fatálnější následky, než auto nemít a být odkázaný na městskou hromadnou dopravu.

Měl jsem možnost pracovat pro Auto ESA. Podmínky pracovní pozice byly více než zajímavé. Po krátkém čase jsem ale dospěl k názoru, že na "tohle nemám". I přes mnohaletou praxi ve finančních službách bylo toto na mě "moc silný kafe". Od prodejců vozů ("žluté košile") jsem znal technický stav vozů. 6 let staré auto v "perfektním stavu", 80.000km najeto ... Kde to auto jezdilo, nebo spíš nejezdilo? Otázka stavu tachometru je hodně relativní.

.. A technický stav? Zkuste to naopak - vyberte si auto, hned potom si vyžádejte tzv. "Protokol o stavu vozu". Nejspíš zjistíte, dle technických údajů, že se musí jednat o naprostý "šrot" (funkce nezjištěny nebo neověřeny, nespočet závad, apod.). Rozhodně se nenechte uchlátolit slovy "To víte, je to ojetý auto, může mít určité vady". Pokud má vady, nechte si je přesně vypsat, pokud s nimi souhlasíte. Určitě si tím pomůžete při případné reklamaci. Auto jste si důkladně prohlédli a "nemá chybu"? Gratuluji! Pokud ho prohlédl profesionál a neshledal závadu, máte o něco vyšší jistotu koupě kvalitního auta. To byla první fáze, druhá spočívá ve způsobu financování. Zaplatíte auto "cash", v hotovosti? Není co řešit. Pokud chcete úvěr/leasing, dostáváte se do druhé fáze "boje". V nabídce je více finančních institucí, které Vám nabízejí auto na splátky. Prodejce (autobazar) Vám automaticky nabídne finanční společnost, která je nejvýhodnější... pro autobazar (nejvyšší provize za zprostředkování). V praxi to funguje takhle: bazar získá na prodeji auta v průměru 40.000,- Kč (nezávisle na tom, jestli se jedná o vůz v hodnotě 300.000,- nebo 20.000,-) dále inkasuje peníze ze další služby (leasing, úvěr, pojištění). Kupodivu může být zisk za zprostředkování finančních služeb vyšší, než marže z prodeje vozu. Zní to překvapivě? Třeba ano, ale je to tak!!! Rada při nákupu vozu na splátky zní: sdělte prodejci,že jste seznámeni s touto skutečností: čím vyšší RPSN (nákladovost na úvěr/rok), tím vyšší jeho provize. Chcete nejnižší možné náklady (ať Vám toto ukáže a následně podepíše). Jsem si jist, že naprostá většina prodejců na toto bude slyšet. Na jedné straně bude příjem z finančních služeb nižší, ale prodají svá auta, což by mělo být prioritou. Bohužel ne všechny společnosti takto tungují. Autobazar Auto ESA přijal nové praktiky. Podstatou je "získat maximum". Lidově řečeno:"Vytřískat z člověka maximum". V zásadě to funguje takto. Zaměstnanci mají možnost snižovat nákladovost Vašich prostředků (snižovat %). Na straně druhé se finanční společnosti snaží zvýhodňovat stávající zákazníky (levnější úvěry). Pro zákazníka by to mohlo znamenat jistou úsporu, avšak společnost, Auto ESA, to vidí trochu jinak... Máte možnost slevy? Můžete platit méně? Nezájem! Plaťte tolik, kolik Vám stanovíme, nebo jděte jinam!!! Jestli patříte mezi ty, kteří dostali od finanční společnosti slevu, nebo možnost úvěru bez navýšení, ale v Auto ESA toto nechtějí respektovat, seberte se a jděte jinam!!!

Jakožto zaměstnanec této firmy jsem "zklamal". Neměl jsem žaludek na to, realizovat rakovéto obchody. Osobně bych řekl, že to není obchod, ale naprostá zlodějna, sviňárna, okrádání lidí. Ale oficiálně tomu tak není, takže je na každém, jak se k tomu postaví...

Doporučuji obezřetnost a velkou dávku opatrnosti!!!

A ještě dodatek od stejného autora:

Nemám nic proti Auto ESA, jakožto bývalému zaměstnavateli. Je mi naprosto lhostejné, že majitel společnosti upredňostňuje crack a je hodně "mimo", to je jeho věc...

Kromě techničáku (techničák je detail!!!) si zkontrolujte hlavně technický stav auta. Kormě VIN a čísla motoru také vybavení, funkčnost a parametry. Potom hlavně "hledejte chyby".

"Kdo na to jde od lesa"... Je to na Vás...

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: Nemělo by zapadnout hablina 07. 01. 2008 - 06:43
RE: Nemělo by zapadnout sargo 09. 01. 2008 - 12:14